وبلاگ شخصی محمد روشنیان

تمامی اخبار فعالیت‌ها و آثار محمد روشنیان را از اینجا دنبال کنید

وبلاگ شخصی محمد روشنیان

تمامی اخبار فعالیت‌ها و آثار محمد روشنیان را از اینجا دنبال کنید

درباره محمد روشنیان
وبلاگ شخصی محمد روشنیان

این‌جانب محمد روشنیان (منزجر اول) متخصص نرم‌افزار، داستان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس، منتقد، گرافیست، کارگردان، بازیگر، مدرس بازیگری، وبلاگ‌نویس و متخصص مالتی‌مدیا در این وبلاگ آثار و تولیدات خود را با شما به اشتراک می‌گذارم.
تمامی مطالب این وبلاگ (به‌جز بخش بازنشر) آثار تولیدی بنده و یا آثاری است که به نحوی در آن شرکت داشته‌ام.
بازنشر تمامی مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.
کاربران بیان توجه داشته باشند که به جهت دنبال‌کردن این وبلاگ می‌توالنند از دکمه «پیگیری» موجود در منوی بالا استفاده نمایند.
عاشق هر آنچه مرموز است!

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
۳۰ بهمن ۹۵ ، ۲۰:۳۰

اهواز

نظرات  (۵)

ممنون که وقت گذاشتید و توضیح دادید.خیلی بیشتر از چیزی که برام سوال بود متوجه شدم. تو کارتون موفق باشید(:
پاسخ:
ارادت و ممنون از شما
ممنون بابت توضیحات.یه سوال دیگه،مخاطب خاص این هنر کیا هستن؟ در واقع این عکسا کجا مورد استفاده قرار می گیرن؟
شد دو تا سوال(;
پاسخ:
خواهش
مخاطب شناسی یه مبحث خیلی عظیم و پیچیدست که همیشه دغدغه خود هنرمندا هم هست که نیاز به مطالعات دقیق کتابخونه ای و میدانی توسط هنرمند داره؛ در واقع جذب مخاطب از روش های مختلف صورت میگیره که بستگی به دید مخاطب داره که جذب کدوم شاهراه اصلی بشه شاهراه فرم، محتوا، تکنیک، درونمایه، جریان هنری اثر، جنبشی که اثر ازش میاد یا ... البته این سبک ها چون مخاطب خاص دارن از یکی از راه های خاص هم باید جذب شه مخاطبش مثلاً در بحث محتوا و مفهوم مجموعه هوز بنده
http://roshanian.ir/post/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%B2
این مجموعه با توجه به اسمش و اعداد به کار رفته تو طرح ها مشخص میکنه که مخاطب باید دانش ابتدایی در مورد ابجد داشته باشه و تازه نوع خاص محتوا شخص رو سوق میده به سمت یه جریان مذهبی که اگر یکی از ابجدها رو هم بشناسه میتونه کمکش کنه البته الان زیاد درست نیست باز من بیام کارای خودم رو تفسیر کنم ولی برای مثال و نزدیک شدن به ذهن مجبورم. حالا این مثال در مورد مفهوم بود یه جا بحث تکنیک قالب به مفهوم و اونجا مسلماً مخاطب حرفه ای مستقیم میخواد کار یعنی چی؟ یعنی اینکه مخاطب اون اثر خودش یا هنرمند تو اون سبکه یا مخاطب حرفه ای اون سبک یعنی دانش کافی برای درک اثر از نظر تکنیک و فرم رو داره.
یه موقع هم اثر از یه جنبش هنری خاص میاد حالا یا این جنبش هنری مستقیماً با اثر درگیر مثلاً طیف خاصی از طراحا و نقاشا مثلا یا اینکه خودش رو میرسونه به جریانهایی مثل موسیقی هیپ هاپ که مخاطبهای بیشتری جذب کنه مخاطبهایی که از جنس طرفداری برای این سبک هنری نیستن ولی میتونن بشن! خب موسیقی همیشه ابزاری بوده که در تمام زمینه های هنری مخاطب های بیشتری داشته نسبت به هنرهای دیگه. حالا این جادوی اصواته که بیان دلیلش اینجا مورد بحث ما نیست. حالا شما تصور کنید یه اثر هنری گرافیکی میاد تو جریانی مثل هیپ هاپ این ورود از چند جا میتونه صورت بگیره مثلاً هنرمند یه کاور برای موزیک یه خواننده رپ طراحی کنه و یا مفهوم یک اثر مستقیماً مرتبط باشه با یه اثر موسیقیایی تو این سبک مثلاً یه تایپوگرافی از شعر یه هنرمند. (تایپوگرافی رو با این عکسایی که روش یه فونت میزنن به اسم عکسنوسته منتشر میکنن اشتباه نگیرید تایپوگرافی یه تکنیکه) اینجاست که اثر با حفظ تکنیک یه گذری به مفهوم میزنه اونجا. یعنی دو طیف مخاطب میتونن ارتباط برقرار کنن یکی هنردوستایی و مخاطبای حرفه ای رپ و هیپ هاپ و یه دسته هم مخاطبای حرفه ای اون اثر هنری. حالا تصور کنید یه طراح یه مدت به صورت مداوم تو هیپ هاپیا رفت و آمد کنه و براشون کار بزنه و همکاری داشته باشه. خواسته یا نا خواسته هم خودش جذب این جریان میشه و هم مخاطبای این جریان جذب اون میشن و اینطوری هم هنرش رو معرفی کرده به مخاطبای بیشتری هم یه تعامل بین دو دنیای مختلف هنری ایجاد کرده. البته این نکته هم قابل ذکر که اون اثر گرافیکی باید پتانسیل لازم برای همکاری و تعامل رو داشته باشه و در واقع چون منبع و بیس اون اثر موسیقیاییه اون اثر باید پتانسیل داشته باشه.
خیلی سخته بخوام تو یه کامنت همه این مسائل رو توضیح بدم چون هنوز کلی مثال و مورد دیگه هست که باید ذکر بشه. البته هم سخته بخوای با جزییات همه رو شرح بدی اینکه هنرمند اصلاً چطوری مخاطب جذب میکنه. یه موقع هم هست که شاید برای شما عجیب باشه هنرمند میاد و آگاهانه یه اثر یا یه مجموعه اثر خلق میکنه تا بخشی از مخاطباش ریزش پیدا کنن و دیگه مخاطبش نباشن. این یعنی هنرمند میخواد بحثای سنگین تر و مهم تری رو به میان بکشه که میخواد مخاطب سطحی ریزش پیدا کنه. خیلی از هنرمندا ترجیح میدن به جای میلیون میلیون مخاطب سرسری و سطحی 10 تا خاطب فوق حرفه ای داشته باشن. اینجاست که مثلاً فرق بهرام نورایی و امیر تتلو مشخص میشه. البته من فقط مثال میزنم و نمیگم کدومشون درسته راهشون کدومشون غلط فارغ از این مساله که به هر کدومشون نقد خاص خودشون رو دارم. حالا با این تفاسیر بر میگردیم به سوال فکر میکنم جواب مشخصه که ممکن از هر شیوه ای مخاطب جذب بشه این سوال هم که کجا مورد استفاده قرار میگیرن میتونه خیلی جاها باشه البته مدیوم انتخابی برای کارهای من هم اینترنت هست و فقط طرح هایی که برای بستر فضای وب طراحی شدن رو اینجا منتشر میکنم چون سفارشات تجاری مشتری ها که قرار باشه چاپ بشه یا هرچی طبق درخواست اونها طراحی میشه البته این نکته هم نباید پوشیده بمونه که طراحی برای چاپ با طراحی برای محیط‌های مجازی و نرم‌افزاری متفاوت کاملاً اما در مجموع خیلی جاها میشه از این آثار استفاده کرد بطور مثال در یک مجله هنری خاصی که به هنر مینیمال و انتزاعی میپردازه، در ایده‌ی یه بنر تبلیغاتی شهری (البته باید توجه بشه که تا حد امکان عام پسند بشه)، در نمایشگاهای اختصاصی این سبک‌ها، در تیتراژ فیلم‌های سینمایی و کوتاه، طرح جلد کتابها و مجلات، کاور موزیک‌ها و فیلم ها و خیلی جاهای دیگه. البته فروم ها و شبکه های اجتماعی های خاص تصاویر مثل پینترست و 500px و تامبلر و ... هم بستری رو با تفکیک برای این هنرها اختصاص دادن.
هنوز خیلی چیزها مونده که میشه باز توضیح داد اما نمیگنجه اینجا بگم چون همین الانشم خیلی طولانی شده.
در مجموع بخوایم یه چکیده نهایی از بحث بدیم مخاطب رو هنرمند با جریان هنری که طی سالها میسازه جذب میکنه و کانال ارتباطیش با مخاطب رو هم خودش تعیین میکنه نمیشه دسته بندی کرد و گاهی خود هنرمند هم نمیدونه چه اتفاقی قرار بیفته.
در مورد محتوا هم این نکته یادتون نره که ممکنه مثلاً یه اثر برای یه طیف خاص از علاقمندان به فلسفه باشه و به مفاهیم فلسفی بپردازه یا مفاهیم هنری، یا خیلی چیزای دیگه
مقاله هنرهای خاص پسند من هم نمیدونم خوندید یا نه ولی خوندنش خالی از لطف نیست
http://roshanian.ir/post/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D9%BE%D8%B3%D9%86%D8%AF
دیگه ببخشید طولانی شد! البته خیلی طولانی شد!
چون عجله داشتم سریع نوشتم مشکلات نگارشی رو ببخشید.
من از عکسایی که طراحی می کنید چیز زیادی متوجه نمی شم! فهمیدن این عکسا سواد خاصی می خواد!؟ (B
پاسخ:
این طرح تقریباً واضح ترین اثر بین کارهاست!
اما در مورد هنر انتزاعی و مینیمال توضیح خیلی طولانی وجود داره
دو مقوله هم هست به نام "هنرهای خاص پسند" و "اثر هنری دارای مخاطب خاص" که متفاوتن ولی کلیت این جریانات رو شامل میشن
معمولا من ترکیبی از سادگی و پیچیدگی‌های رازآلود و نمادگان(سمبلیسم) مد نظرمه که البته اینا در هر کار متفاوت هست در کل اگر هم به منظور خالق اثر نزدیک نشدید بهتره که برداشت شخصی خودتون رو داشته باشید یا اصلاً کلا برداشت رو بیخیال شید و از نمای بصری طرح فقط به قضیه نگاه کنید.
سعی کردم طولانی نشه جوابم ولی بازم توضیحات زیادی وجود داره که در قالب یه کامنت قابل ارائه نیست.
مثلا در مورد طرح طمع که یکی از واضح ترین کارهاست
http://roshanian.ir/post/%D8%B7%D9%85%D8%B9
شما کلمه طمع رو میبینید که به شکل سیب در اومده و اشاره داره به قضیه سیب خوردن آدم و حوا تبعید به زمین. بقیه عناصر هم در اینجا مفاهیمی رو منتقل میکنن که من نباید بگم چون فرصت فکر کردن رو از مخاطب میگیرم و اصلاً پسندیده نیست من کار خودم رو تفسیر کنم.
۳۰ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۲۹ مــ. مشرقی
حالا بذارید کاخ سفید حسینیه بشه، اهوازم درستش میکنن!
پاسخ:
...
۳۰ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۱۲ بــــــــانـــــــــــــو کـــــــــوچـــــــــولـــــــو
:|
پاسخ:
!

نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه